18. 03. 2013

Fake Reality

Galerii Plamínek na Radlase provozuje Jihomoravská plynárenská, a.s. zřejmě v rámci svého programu společenské odpovědnosti. Dává tak „příležitost začínajícím umělcům z celého Jihomoravského kraje a dílům zaměstnanců společnosti“. Můžete tam proto narazit jak na práce nadějných studentů brněnské fakulty výtvarných umění, tak na fotky z cest místních pracovníků. Svou polohou na vnějším okraji brněnského ghetta a umístěním za vrátnicí plynárny je téměř izolovaná od společenského dění a je nepravděpodobné, že by do ní docházela odborná, resp. kulturní veřejnost. Veškerá návštěva výstavy se tak přes délku jejího trvání odehrává pouze během vernisáže a později se s dalšími zaujatými diváky příliš počítat nedá. Právě zde zhruba po dvou letech čekání schválili žádost o výstavu Venduly Chalánkové a Nicole Taubinger, které mě následně požádaly o kurátorskou spolupráci.

Název výstavy „Fake Reality“ znamená „podvržená, předstíraná či falešná skutečnost“. Reaguje především na danou výstavní síň, v širším kontextu však odkazuje i na médium výstavy jako takové, na abstraktní galerijní prostředí, společenskou odloučenost umělců a umění samotné. V neposlední řadě je název myšlen jako odkaz na provoz umění a výtvarnou scénu.

Provoz umění je v Česku určován vztahovým trojúhelníkem mezi úzkou vrstvou teoretiků, akademiky, galeristy a omezeným množstvím médií na jedné straně a umělci a diváky na stranách druhé a třetí. Někde mezi nimi leží scéna nebo-li tzv. provoz umění - u nás institucionalizovaný exkluzivní systém. Pokud jej pochopíte, může hrát ve Váš prospěch – najdete si ty správné přátele a budete vystavovat v uznávaných institucích, promyšleně sestavené CV Vám umete cestu ke grantům, a když o Vás kamarád napíše do odborného časopisu, tak Vás snad i některý další nominuje na zvučnou cenu. Pokud Vás ovšem systém nezajímá, nebo si snad myslíte, že na něm nezáleží, je pravděpodobné, že „matrixem“ propadnete a stanete se neviditelným.

Galerie Plamínek na Radlase není v české realitě zas tak výjimečná. Programem se výrazně neliší od některých regionálních příspěvkových institucí. Výhradně vernisážová návštěvnost je obecně přijímaný standard a zasazení do korporátního rámce zde naopak může připomínat radikální kurátorské experimenty. Svou nepatřičností a nevyvážeností dokonale nastavuje zrcadlo celé české výtvarné scéně. Co určuje hodnotu? Jaký to má všechno vlastně smysl? Komu to slouží?

Výběr umělců, kteří doprovodí iniciátorky výstavy Chalánkovou a Taubinger, je hozenou rukavicí institucionálnímu systému. Zastoupení tvůrci nejsou zpravidla čistě galerijní typy a na umělecké scéně platí spíše za outsidery, černé koně. Jsou aktivní ve více oblastech např. v designu, knižní tvorbě, grafice, streetartu a někteří z nich mají k vystavování vyloženě kontroverzní vztah. Všichni z nich ve svém okolí přesto nebo právě proto požívají uměleckého statutu a uznání. Za jejich volbou stojí integrita, životní příběh, umělecká autentičnost a nekompromisní životní styl nezávislý na hodnocení, kritikách, koeficientech a odborných posudcích. Fake Reality má ambice předvést, že bez ohledu na institucionální krytí může výstava vytvořit i jinou hodnotu než tištěný katalog a otisknout se přímo do života diváků prostřednictvím hlubokého zážitku. Její snahou je dokázat, že nezáleží tolik na provozu umění a institucionálním rámci, jako na umění samotném, jeho tvůrci a jejich společenské rezonanci.

Jan Gerych

pozvánka na výstavu

Vystavují:

Vendula Chalánková

nezaměnitelná umělkyně z brněnské Zbrojovky, držitelka ocenění Zlatá stuha za literaturu pro děti, autorka kultovních deníkových komiksů a designérka značky Zvrhlý vkus. Ačkoli je zastoupena jak v prestižních soukromých sbírkách, tak v Národní galerii, sama sebe označuje za sociální okraj.

burningDOWNtheHOUSE

Mutant

je jedním z prvních brněnských street artistů, ale vystudoval přitom perspektivní malířský ateliér na FaVU. Jeho pracovní metodou je punk, nevěří na umění pro umění, takže ho v ateliéru nenajdete. Požívá absolutní tvůrčí svobody hraničící s apatií, ale když už se přece rozhodne tvořit, zvládá pestrou paletu technik. Dokázal se nesmazatelně otisknout do místní klubové scény prostřednictvím grafik plakátů, v ulicích stále najdete jeho graffiti nebo nálepky a galerijní prostor umí opanovat i v monumentálním měřítku. Ve Steiner café mají sirky s přetiskem jeho ikonické série Smokers.

burningDOWNtheHOUSE

Alejandra Núñez

pochází z Mexika. Ve studiu malby pokračovala ve Španělsku a zakončila je stáží na FaVU. Následně se usadila v Praze a nějakou dobu pracovala pro časopis Umělec. V současnosti je na volné noze, učí v anglické mateřské školce a snaží se prolomit jazykovou a kulturní bariéru, kvůli níž se jí stále nedaří zařadit do tradičně uzavřené české výtvarné scény.

Panáčik

Tomáš Moravanský původem z Trenčína studuje video na FaVU. Nejvýrazněji se však projevil svou hudební tvorbou jako Panáčik. Jeho loňské vystoupení s desetičlennou kapelou na festivalu Pohoda bylo avizované jako slovenský hudební objev roku. Přestože je brněnské publikum na Pohodě jako doma, zpátky ve městě se nenajde jediný klub, který by mladého excentrika zabookoval. Pro místní posluchače údajně představuje něco nepochopitelného.

burningDOWNtheHOUSE

Nicole Taubinger

pochází z Německa, profesionálně začala tvořit během pobytu v USA a bydlí v Chorvatsku, kde také s partnerem  konceptuálním umělcem Ivanem Seiko provozují galerii. Záběrem obsáhne od malby, grafiky, přes užité umění, instalaci, až po koncept a často se ve své tvorbě dotýká společenských otázek. Kvůli svým českým předkům se částečně přestěhovala do Brna.

burningDOWNtheHOUSE

Timo

vyhlášený neznámý brněnský konceptuální pouliční umělec, který má v poslední době smůlu s legálními díly. Na žádost korporací muselo už několik z nich být odstraněno. Aholdu se nelíbil silniční ukazatel směřující k Albertině a PPF neunesla dílo Home Less v galerii Myšina.

burningDOWNtheHOUSE

Marie Tomanová

způsobila vysokoškolskou aféru bakalářskou prací na katedře výtvarné výchovy PedFMU, jež donutila jejího vedoucího obhajovat nejen Mariinu tezi, ale i celý tamní studijní systém až před kamerami ČT. V současnosti žije v NYC, kam zmizela do umělecké emigrace, aby se vymanila z místního maloměšťáckého prostředí. Její současné umělecké aktivity v USA dokazují, že mimo český rybníček není důležitý ani magisterský titul, ani názor vedoucího ateliéru.

Fake Reality, 3.4 – 3.5.2013, Vernisáž: 3.4.2013 17.00, koncert 18.00, facebook